چرا تعداد ركعات نمازهاي يوميه با هم تفاوت دارد؟

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مراسم های مسجد ثارالله
::شهدای مسجد ثارالله
::مذهبی
::سیاسی
::احادیث
::معصومین
::احکام
::قرآن
::فضیلت و خواص سوره های قرآن
::تفسیر قرآن
::صدا
::دعای روزهای هفته
::دانلود
::دانلود نرم افزار مذهبی
::دانلود فایل های پی دی اف مذهبی
::احکام شرعي نماز
::خداشناسی و راه های آن
::سوالات و شبهات
::انقلاب ایران
::زندگینامه امامان
::زندگينامه علماء
::جــنــگ نــــرم
::دعای هر روز ماه مبارک رمضان
::مسائل در مورد امام علی (علیه السلام)


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: میثم حیدری و امیرحسین زینلی
:: حامــد نجــفی
:: امیررضا صالح پور
:: امیر حسین نزهتی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


چرا تعداد ركعات نمازهاي يوميه با هم تفاوت دارد؟

سرأ تفاوت ركعات نمازهاي يوميه از اموري

است كه تاكنون انديشه‏هاي بشري، نتوانسته به آن

پي ببرد و در متون ديني نيز به اين موضوع پرداخته

نشده است; مگر دو ، سه روايت كه تنها اشاره‏اي

گذرا داشته‏اند. در اين گونه موارد توجه به چند نكته

لازم است :

1- آنچه كه براي ما روشن مي‏باشد، اين است كه

روح نماز، عبوديت و تسليم در برابر خداوند متعال

است و تسليم بودن در برابر حق; يعني، اين كه بنده

دستورات خدا را بدون چون و چرا انجام دهد و...

اختلاف تعداد ركعات نماز و هم چنين تعيين اوقات

و ساير جزئيات عبادات - علاوه بر اسرار و رموزي

كه در آنها نهفته و ما از آنها اطلاعي نداريم - روحيه

تسليم در برابر خدا و دستورات پيامبر را در ما

تقويت و استوار مي‏كند.

2- در متون ديني; (يعني، قرآن كريم و روايات

معصومين(ع) در مواردي كه لازم و ضروري بوده،

بعضي از اسرار و فلسفه احكام مستقيما مورد اشاره

قرار گرفته است; مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد

و ... لكن در مورد جزئيات احكام اولا: نياز و

ضرورتي براي بيان اسرار و فلسفه آنها وجود

نداشت و ثانيا: همه مردم قدرت هضم بسياري از

اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادي كه

چيزي در اين زمينه مي‏پرسيدند، مطالبي را كه

مطابق با فكر و درك آنها بود، بيان مي‏كردند. بديهي

است كه در اين گونه موارد، نمي‏شود حكم كرد كه

فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزي است كه

در آن روايت اشاره شده است; زيرا اگر پرسش

كنندگان اسرار زيادتري را مي‏خواستند، پيشوايان

ديني از جواب دريغ نكرده و مطالب زيادي

مي‏گفتند و ما از اين نمونه‏ها زياد داريم كه شخصي

از امام چيزي را مي‏پرسيد و جوابي مي‏گرفت و

دوباره كه سوال مي‏كرد، امام مطلب عميق‏تري را

براي او بيان مي‏فرمود. از جمله اين كه فضيل

مي‏گويد: از امام(ع) پرسيدم: چرا كنيه پيامبر(ص) را

ابوالقاسم ناميدند؟ حضرت فرمود: براي اين كه

پسري داشتند به نام قاسم، به همين دليل آن

حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم: يابن رسول الله!

اگر مرا سزاوار مي‏دانيد زيادتر از اين مطلب بيان

بفرماييد. گفتند: آيا مي‏داني كه رسول خدا(ص)

فرمود: ((من و علي دو پدر اين امتيم))؟ گفتم: بله. بعد

فرمود: آيا مي‏داني كه رسول خدا(ص) پدر جميع

امت است و علي نيز از امت پيامبر است و

آيامي‏داني كه علي(ع) قاسم (تقسيم كننده) بهشت

و جهنم است؟ گفتم: بلي. فرمود: به پيامبر(ص) ،

ابوالقاسم گفته شد; چون او پدر كسي است كه

تقسيم كننده بهشت و جهنم است. پرسيدم; چگونه

پيامبر(ص) پدر امت است. فرمود: شفقت و

مهرباني پيامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و

مهرباني پدر بر فرزندانش است و علي نيز بهترين

امت پيامبر(ص) است و پس از او علي براي امت از

همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است.

به اين جهت پيامبر(ص) فرمودند: ((من و علي پدر

اين امتيم))(13) و اگر راوي به اين جواب نيز بسنده

نكرده بود، امام(ع) اسرار زيادتري را براي او بيان

مي‏كردند. و در مورد تعداد ركعات نمازها از بعضي

روايات چنين استفاده مي‏شود كه نماز در ابتدا دو

ركعتي بوده است; چنان كه فضيل گويد: از امام

صادق(ع) شنيدم كه مي‏فرمود: ((خداوند نمازها را

دو ركعتي قرار داد، سپس رسول خدا(ص) هفت

ركعت به آنها افزود))(14); ولي سرأ اين كه چرا

پيامبر(ص) اين هفت ركعت را افزودند، بر ما

درست معلوم نيست.

فضل بن شاذان نيز از امام رضا(ع) روايت نموده

كه آن حضرت فرمود: ((نمازي را كه خداوند بر امأت

واجب كرد، دو ركعتي بود، ولي رسول خدا(ص)

چون مي‏دانست كه مردم اين دو ركعت را آن گونه كه

شايسته است انجام نخواهند داد و حق آن را ادا

نخواهند كرد به نمازهاي ظهر، عصر و عشا دو

ركعت و به نماز مغرب يك ركعت افزود تا نقص و

كمبودي را كه در مورد اداي اصل نماز از طرف

نمازگزاران پديد مي‏آيد جبران شود))(15) و روي

همين حساب نيز نمازهاي چهار ركعتي در سفر دو

ركعت خوانده مي‏شود; چون اصل نماز هميشه و در

همه حال محفوظ است و كم و زياد نمي‏شود.

سعيد بن مسيأب گويد: از امام سجاد(ع) پرسيدم:

از چه هنگامي نمازها به اين صورتي كه امروز هست

واجب شد؟ حضرت فرمود: ((از هنگامي كه اسلام

قدرت يافت و جهاد بر مسلمين واجب گشت،

رسول خدا(ص) هفت ركعت به نمازها افزود; ولي

نماز صبح را به حال خود باقي گذاشت; زيرا وقت

آن تنگ بود و چون ملائكه شب در حال عروج به

آسمان و ملائكه روز نيز در حال نزول بر زمين

هستند، براي اين كه هر دو گروه از ملائكه در هنگام

نماز حضور داشته باشند، نماز صبح را به حال اول

خود باقي گذاشت و قرآن كريم نيز مي‏فرمايد:

((و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهودا))(16).

از اين روايت دو مطلب استفاده مي‏شود: اول

اين كه، افزايش هفت ركعت به نمازها، هم زمان با

اوج و گسترش اسلام، براي بالا بردن روحيه ايمان و

عبوديت در مسلمانان، لازم و ضروري بود و دوم

اين كه نماز صبح براي اين كه مورد شهود همه

ملائكه قرار گيرد به حالت اوليه خود باقي گذاشته

شد و از روايت ديگري نيز استفاده مي‏شود كه

نمازهاي يوميه هر كدام مناسب اوقات خاص خود

تعيين شده‏اند بدين صورت كه: صبحگاهان وقتي كه

انسان از خواب برمي‏خيزد، روي مصالحي از جمله

اين كه انسان هنوز با مسائل دنيا و زندگي درگير

نشده، نماز دو ركعتي خوانده مي‏شود و در وسط

روز به جهت اشتغال به امور مادي و زندگي نياز

بيشتري براي راز و نياز و عبادت وجود دارد; بلكه

انسان از ياد خدا غافل نشود و او را فراموش نكند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مذهبی، سوالات و شبهات، ،
:: برچسب‌ها: نمازهاي يوميه,

نوشته شده توسط میثم حیدری و امیرحسین زینلی در دو شنبه 1 خرداد 1391


:: مراسم دهه اول فاطمیه (س) در مسجد ثارالله
:: حضور جناب آقای مرتضی نبوی به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: فراخوان حضور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن
:: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروی هوایی: توافق نکردن بهتر از توافق بد است/ضربه متقابل مردم در ۲۲ به
:: حضور جناب آقای بیژن نوباوه به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: نمازگزاران مسجد ثارالله توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند / گزارش تصویری
:: عناوین گناهان کبیره چیست؟
:: حاضري از حرم امام روح الله تا جمكران مهدي فاطمه(س) پا به پاي من بيايي؟
:: کسانی که از رهبری زاویه گرفتند جا مانده و تباه شدند
:: دیدار مردم شریف قزوین با دکتر سعید جلیلی / گزارش تصویری
:: مراسم پرفیض دعای کمیل در مسجد ثارالله / گزارش تصویری
:: دیدار جلیلی با مردم قزوین؛ شنبه بعد از نماز مغرب و عشا ‌در مسجد امام خمینی (ره)
:: گزارش تصویری از سفر دکتر علی اکبر ولایتی به قزوین
:: درمان فوری مشکلات اقتصادی کشور در عرض ۱۰۰ روز/ تأسیس بیمه سلامت ایرانیان
:: ولایتی به مقام شامخ شهید بابایی ادای احترام کرد
:: اس ام اس های تبریک ولادت حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر
:: ولادت حضرت عـلــی (علیه السلام) و روز پدر مبارک
:: از عرش به فرش
:: خدا ما را "کور" نیآفرید
:: مراقب راهش و آخرت خود باشید!





به وبلاگ مسجد ثارالله استان قزوین خوش آمدید.




:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: خرداد 1392
:: ارديبهشت 1392
:: فروردين 1392
:: بهمن 1391
:: دی 1391
:: آذر 1391
:: آبان 1391
:: مهر 1391
:: شهريور 1391
:: مرداد 1391
:: تير 1391
:: خرداد 1391
:: ارديبهشت 1391

آبر برچسب ها

فضیلت و خواص , مسجد ثارالله , ماه رمضان , تفسیر , کانون فرهنگی هنری امام موسی صدر , تفسیر المیزان , ماه مبارک رمضان , قرآن , مسجد ثارالله(علیه السلام) , امام زمان , نماز , امام موسی صدر , جنگ , جنگ نرم , حضرت مهدی(عج) ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by masjedsarallah
Design By : wWw.Theme-Designer.Com